گفتگوی اختصاصی یزدفردا با مرد شماره یک تیم فوتبال تربیت یزد کامران قربانی :بحران اصلی تیم بحران مالی است

 یزدفردا :علی آبادی:فوتبال یزد در حال حاضر دو نماینده در لیگ دسته یک کشور دارد که هرکدام به لیگ برتر راه یابند استان یزد و ورزش دوستان آن با روحیه ای مضاعف آن تیم را همراهی خواهند کرد  ،همانگونه که همه به یاد دارند بازی های تیم شهید قندی در ورزشگاه  شهید نصیری به واسطه تماشاچیان با وفای یزدی به کاووس تیم های دسته یکی تبدیل شده بود و با اقتدار هم تیم را راهی لیگ برتر نمود.

اما چه کنیم که این شیرینی با خود فروشی تعدادی از بازیکنان (بی معرفت بگوئیم بهتر است) در مقابل راه آهن به  بزرگترین رسوایی اخلاقی فوتبال کشور تبدیل شد و سابقه هزار ساله دارالعباده را با بی مرامی به تاراج دادند و حمایت های فوتبال دوستان یزدی را به پشیزی فروختند .

در زمان حضور در لیگ برتر نیز به واسطه بی تجربگی اسیر دلالان فوتبال کشور شدند تا انواع و اقسام بازیکنان چکش خورده جهانی در یزد خود نمایی نمایند ،از بازیکنان برزیلی گرفته که از سطح فوتبال شهرستان های یزد هم پایین تر بودند و تنها تفاوتشان با بازیکنان بومی محل تولدشان بود ،تا مربیانی که هر کدام تنها برای وقت گذرانی تیم یزد را همراهی کردند از منصور خان پور حیدری که اندرگده را با خود همراه کرد و تیم را تا ته جدول همراهی نمود و زمانی هم مجید خان جلالی خواست دیگر با تیمی که هیچ چیز از تیم نداشت نتوانست و تیم شد تیم تربیتی که هر روز به یکی واگذار می شد و هر بار واگذاری هم همراه بود با باج و پورسانت های گوناگون که نهایتا تربیت شد متعلق به مردم و در اختیار تربیت بدنی استان و طی چند سال گذشته که هنوز به جایگاه واقعی خود نزدیک نشده و امسال هم که حرف و حدیث ها گویای این بود که هم و غم تیم حضور در لیگ برتر است تا زمان مصاحبه رکوردی ماندگار در لیگ دسته یک به خود اختصاص داده و طی یازده بازی یازده تساوی به فوتبال دوستان یزدی هدیه شده است .

در جهت اطلاع از وضعیت تیم با کامران قربانی مرد شماره یک تربیت گفتگویی انجام دادیم که البته نه درباره مسائل فنی بلکه در مورد حواشی تربیت یزد که با هم مرور می کنیم .

بدانیم :مرد شماره یک تربیت یزد ،کامران قربانی متولد 1347 دارای مدرک کارشناسی اقتصاد سابقه بازی در تیم های باشگاهی یزد استقامت و راه آهن را در کارنامه خود دارد .

اودر تربیت بدنی استان 18 سال سابقه کار دارد وتا پست معاون اداری مالی سازمان هم پیش رفته است و در حال حاضر سه سال است که مدیرعامل باشگاه تربیت یزد است .

در اولین سئوال درد دل همکاران خبرنگار

چرا با خبرنگاران تعامل ندارید ؟

کامران قربانی :

-از ابتدا با اعتقاد به رسانه ها و خبرنگاران سعی کردیم با خبرنگاران تعامل داشته باشیم ولی متاسفانه در چند مورد مصاحبه که با تعدادی از خبر نگاران داشتیم مطالب عنوان شده ما را وارونه منعکس نمودند.

-متاسفانه علیرغم اعتقاد ما بعضی از دوستان به رسالت خبرنگاری خود پایبند نبوده و با وارونه منتقل کردن مطالب در پی مسائل دیگری بودند ،به عنوان نمونه یکی از این عزیزان طی خبری اعلام کرده بود که یکی از بازیکنان تربیت یزد با قراداد 70 میلیون تومانی به تربینت پیوسته است که اینجانب رونوشت قرار داد بازیکن را ایشان دادم ولی متاسفانه باز شاهد انتشار همان مطلب توسط ایشان بودیم و این خود ثابت کننده این است که دوست محترم خبرنگار مورد اشاره به دنبال شفاف سازی نیست بلکه به دنبال جوسازی است که با توجه به حجم کارهای تیم ما توان همراهی ایشان را نداریم .

در مورد بقیه دوستان خبرنگار نیز با تمام اطلاعاتمان در اختیار دوستان بوده ایم و آماده پاسخگویی بوده و هستیم .

 

هزینه ها

در مورد هزینه های تیم تربیت یزد اخبار متفاوتی در افکار عمومی منتشر می شود آیا می توانید در این زمینه اطلاعات دقیقی را در اختیار مخاطبان یزدفردا قرار دهید ؟هزینه های تیم از کجا تامین می شود؟

کامران قربانی :

 کل هزینه های تیم تربیت یزد توسط معدن چادر ملو تامین می شود و هیچ ارتباط مالی با اداره کل تربیت بدنی استان وجود ندارد هرچند که امتیاز این تیم متعلق به تربیت بدنی استان است .

و بعد از تغییر نام تیم از شهید قندی و به تربیت تیم کلا به تربیت بدنی استان منتقل شد و مهندس نوریان مدیرعامل مهدن چادر ملو قول مساعد تامین هزینه ها را دادند و سه مدیرعامل قبل از اینجانب این تیم را اداره نمودند  تا اینکه سه سال قبل اینجانب مدیر عامل تربیت شدم .و اولین دلیل  برای پذیرش این مسئولیت عشق و علاقه به ورزش و اینکه بتوانیم به فوتبال استان کمک کنیم ،و فوتبال استان را به جایگاه واقعی اش برسانیم ،البته با کمک همه علاقمندان و پیشکسوتان این عرصه .

و از بدو حضورم در تربیت یزد هیچ چشمداشتی از تیم نداشته و بعد از سه سال فعالیت هنوز قرار دادی با تیم ندارم و البته آقایان بابایی،فرهنگ دوست و کمانه در جریان امور هستند و هنوز یک ریال به عنوان حق الزحمه یا چیز دیگری از تربیت به اینجانب پرداخت نشده است .

از ابتدا تکیه ام به پیش کسوتان فوتبال استان و مردم  بوده که با کمک هم بتوانیم این تیم را به لیگ برتر ببریم .

 

در سال گذشته از عملکرد تربیت یزد راضی بودیم و تنها دلیلش هم این بود که با نگاه به لیگ برتر تیم را نبسته بودیم و 30 درصد قرار داد بازیکنان را در ابتدای فصل و 40 درصد را در نیم فصل پرداخت کردیم و با یک امتیاز اختلاف به لیگ برتر راه نیافتیم .

اما امسال سال 88 را با هدف صعود به لیگ برتر تیم را بستیم و و متاسفانه از لحاظ مالی اعتبارات مورد نیازمان به ما نرسید

البته سال قبل معدن چادر ملو 800 میلیون تومان برای کمک به تیم در نظر گرفته بود که با احتساب یک میلیارد و صد میلیون تومان هزینه تیم ما از ابتدای فصل سیصد میلیون تومان کسر بودجه داستیم و قرار دادهای امسال تیم هم به آن اضافه شده بود .و برای تیم های پایه تربیت هم صد میلیون تومان در نظر گرفته شده بود که انشالله بتوانیم در کنار تیم داری به تربیت بازیکنان مستعد بومی هم اقدام شود .

البته  کمک های معدن چادرملو در طول سال صورت می گیرد و سال مالی فوتیالی ما از خردادماه محاسبه می گردد که همین اختلاف کوچک باعث بروز مشکلات عدیده ای می شود که در پرداخت 30 درصد قرار داد بازیکنان در ابتدای فصل با مشکل روبرو می شو یم .مبلغ دریافتی از چادر ملودر ابتدای سال 500 میلیون بود که 300 میلیون بدهی سال قبل بود و عملا 200 میلیون تومان با 200 میلیون تومان هم بعدا به ما پرداخت شد و ما با چهارصد میلیون تومان نقدینگی  تیم را بایستی اداره می کردیم .

و البته امسال تیم را با دویست میلیون بیشتر از سال قبل بستیم ،حدود یک میلیارد و سیصد میلیون تومان .

و با 400 میلیون تومان ما 30 درصد حق الزحمه بازیکنان و کادر فنی تیم را که باید قبل از مسابقات پرداخت می کردیم به 10 درصد پرداخت رساندیم و در حال حاضر 400 میلیون تومان بدهی و 330 میلیون تومان حق الزحمه نیم فصل بازیکنان را بدهکاریم .

و اگر شما بیش از این سفافیت از ما انتظار دارید بفرمائید تا به گونه ای دیگر صورت هزینه های تیم را انتشار دهیم و خدا می داند که تمام هم و غم مسئولان تربیت استفاده از داشته های این تیم است و سعی نکرده ایم در هزینه ها حیف و میلی صورت دهیم .

 

علت تساوی ها

 

از بحث مالی خارج شویم بهتر است بیایم بر سر تساوی های سریالی شما که رکوردی منحصر به فرد شده برای تربیت یزد ،علت این تساوی را در چه می بینید ؟

کامران قربانی

مدیر عامل تیم فوتبال تربیت یزد :

البته به دنبال بهانه نمی گردیم و خود نیز  به این نتایج راضی نیستیم

ولی  یکی از دلایل این مساوی ها را بی انگیزگی بازیکنان می دانم و یکی از دلایل بی انگیزگی بازیکنان به عدم پرداخت به موقع حق الزحمه بازیکنان برمی گردد ،در شرایطی که ما بایستی 70 درصد قرار داد انها را پرداخت کرده باشیم (30 درصد ابتدای فصل و 40 درصد نیم فصل)متاسفانه نتوانستیم به تعهدات خود عمل کنیم و بازیکنان بیشتر درگیر مسائل مالی هستند و انگیزه لازم برای جنگندگی را ندارند !

در همین جا از کلیه متولیان امر درخواست کمک می کنیم و تیم تربیت آمادگی و توان صعود به لیگ برتر را دارد و اگر مسئولین کمک کنند تا مشکلات تیم رفع شود در فرصت باقی مانده هنوز می توان امیدوار بود و البته ما با هدف لیگ برتر در تمام مسابقات حاضر شده ایم ،اما....


ما با 21 امتیاز (البته تا زمان مصاحبه)رده ششم جدول قرار داریم و اختلاف امتیازی با تیم اول جدول تنها 5 امتیاز است و در آستانه بازی با فجر سپاسی هستیم و مشکلات همچنان باقی

 

قرار دادها

تیم های دیگر لیگ دسته یک  چگونه بسته شده اند ،میانگین مبلغ قرار داد بازیکنان تربیت چقدر است؟

کامران قربانی

مدیر عامل تیم فوتبال تربیت یزد :

البته شاید بردن نام تیم و هزینه ها درست نباشد ولی همانقدر بدانید که دو تیم نزدیک به ما و پایین تر از ما در جدول یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان و دو میلیارد و نیم هزینه کرده ا ندودر لیگ دسته اول قرار دادهای 150 میلیون تومانی بازیکنان هم وجود دارد

اما تیم تربیت یزد از 5 میلیون تومان تا 45 میلیون تومان قرار داد دارد و البته آپشن های تشویقی متمم برای بعضی بازیکنان وجود دارد که با بازی و نتیجه های بازی هر بازیکن مرتبط است .


رابطه اتان با نقد ها ی رسانه ها چگونه است ؟

کامران قربانی

مدیر عامل تیم فوتبال تربیت یزد :

نقدها اگر سازنده و بدون غرض باشد ضمن ارج نهادن به آنها قطعا استقبال هم می کنیم ولی بعضا دوستان به اسم نقد قصد دخالت در کار کادر فنی را دارند و مثالا دوستی به عنوان منتقد به جغرافیای محل تولد ارنج بازیکنان نگاه نقادانه داشته و ایراداتی از قبیل اینکه چرا دوبازیکن یزدی در زمین بوده و یا چند تا منطقی نیست و بوی دلسوزی نمی دهد ،به هر حال کل بازیکنان تیم تربیت یزد ،باید در اختیار تیم باشد و کادر فنی بر اساس آمادگی بازیکنان از آنها استفاده می کند و اگر با دید فنی بازی نقد شود و ارنج ها تجزیه و تحلیل قطعا مورد توجه ما و کادر فنی خواهد بود و استقبال هم می شود .

 

در آخرین یار گیریتان باز دروازه بان خارجی جذب کردید آیا اعتقادی به در.ازه بان بومی و داخلی ندارید؟

کامران قربانی

مدیر عامل تیم فوتبال تربیت یزد :

خیر دروازه بان تیم ما یزدی بود و 2در دو  بازی مقابل کاوه تهران و ماشین سازی تبریز و چند بازی دیگر هم از او استفاده کردیم ومتاسفانه 4 امتیاز حساس را هم به همین دلیل از دست دادیم و امتیاز ها هم برای ما حساس و در نیم فصل هم دروازه بانی ایرانی بهتر و در حد تیم نیافتیم که مجبور به خدمت گرفتن دروازه بان خارجی شدیم .

 

و اما اصل مطلب تیم تربیت یزد مهابادی

عده ای معتقدند مهابادی با قربانی رفیق و شفیق است و عامل اصلی بازگشت دوباره مهابادی هم قربانی است ،خود شما نظرتان چیست؟

 

کامران قربانی

مدیر عامل تیم فوتبال تربیت یزد :

مهابادی را دوسال قبل به تربیت آوردیم که نسبت به مربیان دیگر از لحاظ اخلاقی جایگاه خوبی دارد و سال گذشته هم به عنوان مربی اخلاق انتخاب شد.

و ما زمانی که مهابادی را آوردیم 5 باخت و یک مساوی داشتیم وپس از حضور مهابادی 6 بازی تربیت داشت که 5 برد و یک تساوی نتیجه آن بود ونشان دهنده تاثیر مربی در روند رو به رشد تیم و تیم در رده پنجم فصل را تمام کرد و در نیم فصل دوم بعد از تراکتور سازی دوم جدول بودیم و سال بعد هم به دلیل عدم تعیین تکلیف تیم تربیت با فجر قرار داد داشت که با هماهنگی تربیت صورت گرفته بود .

پارسال هم که یحیی گل محمدی را آوردیم که خوب هم بود ولی خود ایشان تمایل به ماندن نداشت و از تربیت رفت و مهابادی با توجه به رزومه خوبی که داشت و شناخت او از تیم و همچنین بعد اخلاقی وی برای همکاری انتخاب شد .

 

 

بحران اصلی تیم ؟

کامران قربانی

مدیر عامل تیم فوتبال تربیت یزد :

بحران اصلی تیم بحران مالی است

 

در مورد تیم های پایه چه کرده اید ؟

تیم تربیت در زمینه تیم های پایه هم فعالیت های خوبی داشته است .

نونهالان تربیت به مدیریت صادق شاکری با سابقه دروازه بانی استقلال

نوجوانان و جوانان و امید هم  به مدیریت محمود قدرتی که از پیشکسوتان فوتبال یزد است در حال فعالیت هستند و نوجوانان و جوانان تربیت در مسابقات کشوری حضور دارند وکه مربیگری جعفری و پیشتاز و حسین شاکری در حال تلاش برای تربیت بازیکنان آینده ساز فوتبال استان هستند .

پایان

در پایان ضمن تشکر از  کامران قربانی به دلیل انجام این گفتگو از رضا نارگانی رئیس جوان و پرکار روابط عمومی تربیت بدنی استان که زمینه برگزاری این نشست را فراهم کردند نیز تشکر می کنیم و امید واریم که در فرصت های آتی بتوانیم سئالات زیاد مخاطبان و هوارداران فوتبال استان را مطرح و در حد توان در شفاف سازی فضای موجود کمک کرده باشیم


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا